
"“Help de leraren het montessori
rekenonderwijs zelf te vernieuwen!” |
BEGELEIDING
WISKUNDE MONTESSORI
BASISONDERWIJS
De werkgroep WMBO heeft
nagedacht over een implementatietraject van het gedachtegoed en
het materiaal Wiskunde Montessori Basisonderwijs (WMBO).
Doelgroep:
Schoolteams die werken of willen werken met het Wiskunde
Montessori Basis Onderwijs.
|
Visie
De werkgroepleden WMBO die het gedachtegoed en het materiaal WMBO
ontwikkeld hebben, hebben ingezet op veranderend leraargedrag. Voor
de vernieuwing van het rekenen wiskunde aanbod in een
montessorischool wordt de leraar geacht vrije werkperiode te
organiseren waarin kinderen uitgedaagd worden door vragen te
stellen, feedback te geven en uitdagingen aan te bieden. Met behulp
van kindkaarten en onder andere het Montessori rekenmateriaal en
aanvullende (digitale) materialen ontdekken en leren kinderen
wiskundige en rekenkundige essenties binnen het leerlandschap
rekenen-wiskunde. Voor de achtergrondkennis van leraren zijn er
documenten geschreven over visie, methodiek en didactiek. Daarbij
ook katernen over het curriculum met didactische bijsluiters. De
inhouden voldoen aan de Referentieniveaus Rekenen van augustus 2010.
Het vernieuwingstraject
Bij de implementatie van het gedachtengoed en het WMBO materiaal
wordt uitgegaan van een vernieuwingstraject dat aandacht besteed
aan:
- de professionele (kennis)ontwikkeling
van individuele leraren (wat weet en doet de leraar?) omdat de
kwaliteit van de instructie invloed heeft op de resultaten van
leerlingen (Hattie 2011).
- de schoolontwikkeling van het leren op
teamniveau (hoe leren de leraren?) en hoe implementeren wij de
nieuwe werkwijze? en
- het leren van en met elkaar tussen
scholen via netwerkleren.
De professionele (kennis)ontwikkeling van leraren wordt verkregen
via een aanpak volgens het model van Joyce en Showers. Voor dit
model is gekozen omdat het effectief blijkt (onderzoek 1988) in het
realiseren van veranderend leraargedrag.
Geconcludeerd is dat coaching een absolute voorwaarde is om het
nieuw geleerde toe te passen in de praktijksituatie, zeker wanneer
leraren zich vaardigheden of strategieën eigen moeten maken die een
andere denkwijze of opvatting vereisen over onderwijsleerprocessen.
Het teamleren krijgt vorm doordat een leraar (LB of LC functie),
rekencoördinator, Interne School Begeleider of leraar met
coachingsvaardigheden tijdens het vernieuwingstraject zelf een groot
aandeel in het begeleiden van de leraren krijgt.
Er is aandacht voor het leren van eigen ervaringen gericht op de
ontwikkeling van leraren en teamontwikkeling met feedback op eigen
handelen in en buiten de groep. Op deze wijze is het team in staat
haar eigen leren te sturen, te monitoren en te borgen.
Voorts wordt voorzien in het leren van en met elkaar tussen scholen
via netwerkleren en collegiale schoolbezoeken.
De school die start met een begeleidingstraject neemt ook deel aan
een regionaal netwerk. Om de ontwikkeling duurzaam te maken is het
van belang om de groep te gebruiken om de school te ontwikkelen (Fullan,
2014). Scholen die zich in een netwerk begeven, zijn in een continu
groeiproces. Het systeem rondom de school leert en daarmee ook het
team.
Voorwaarde voor het netwerkleren zijn een gezamenlijke doel,
praktijkgerichte oplossingen, gerichte aansturen en inzetten van
feitelijke gegevens.
Invulling van het vernieuwingsproject WMBO
Het doel is dat in alle groepen in de school het rekenen-wiskunde
onderwijs vorm krijgt volgens de visie van WMBO. Om dit te bereiken
wordt geadviseerd om een LB-leraar, rekencoördinator of intern
begeleider de gecertificeerde cursus, Intern School Begeleider (ISB)
in het aanbod van de Montessori Academie te laten volgen.
Het cursusprogramma bestaat uit vier trainingsdagen en een extra
specialisatie dag WMBO waarin onder meer de volgende onderwerpen aan
bod komen:
Beeld krijgen van het werk als intern schoolbegeleider
Werken met audits en sterkte-zwakte analyses
Verschillende modellen van coaching
Vergadertechnieken
Denken in perspectieven
Opzet en doelstellingen van het WMBO traject beheersen
De deelnemers tonen hun eigen ontwikkeling op de verschillende
onderdelen in een portfolio.
Wat zal de ISB-er bereiken? (doelen)
De ISB-er werkt samen met het schoolteam aan een visie op het
vernieuwingstraject WMBO en begeleidt het team bij de implementatie
van de nieuwe werkwijze. Indien het team behoefte heeft aan
professionalisering op rekeninhoudelijke en didactische onderwerpen
kan een externe rekenbegeleider aangetrokken worden. Een
rekenbegeleider die kennis heeft van het WMBO materiaal en verbonden
is aan de begeleidersgroep WMBO en de OBO. De externe begeleiding
bij het vernieuwingsproject WMBO heeft een begin en een duidelijk
gemarkeerd einde. Afhankelijk van de beginsituatie van de school
moet gedacht worden aan minimaal twee jaar voor het ontwikkelen van
rekeninhoudelijke en didactische vaardigheden van individuele
leraren en het teamleren.
Wat zal het team bereiken? (doelen):
- Zij concretiseren de montessori visie
en de werkwijze rekenen-wiskunde;
- Zij vergroten de kennisbasis rondom
didactiek en mathetiek rekenenwiskunde (leerstoflijnen en
ontwikkelingslijnen);
- Zij bekwamen zich in het begeleiden
van individuele kinderen (stappen lusmodel): systematische
aandacht en begeleiding op wiskundige essenties;
- Zij maximaliseren de rekenopbrengsten
van alle leerlingen;
Zij evalueren en verantwoorden het montessoricurriculum in
relatie met referentieniveaus;
- Zij herontdekken de voorbereide
rekenomgeving;
Kinderen en leraren ervaren meer plezier in de uitvoering van
rekenwiskundige opdrachten en
- Zij leren onderzoek doen: welke
activiteit met didactisch materiaal leidt tot ‘leren’, wat dient
in leerlandschap aanwezig te zijn?
Verder wordt van de school die start met het vernieuwingsproject
WMBO deelname verwacht aan een regionale netwerken om het
netwerkleren rondom implementatie WMBO te bevorderen.
Opleiders, begeleiders en ISB-ers zullen hier samen met de auteurs
van het WMBO materiaal een rol krijgen. Op deze wijze vernemen alle
partijen wat de behoeften uit de praktijk zijn en kan het materiaal
meer proof worden voor de scholen. De deelname aan een regionaal
netwerk is voor minimaal drie jaar.
Wilt u meer informatie over
dit materiaal en/of de mogelijkheden van begeleiding?
Neemt u dan contact op met:
INDEX
|